zondag 27 juni 2010

Oude speaker cabs

Op weg naar een optreden heb ik maar een leuk kiekje gemaakt van mijn twee oude Marshall cabs in de felle zon. In de studio zien ze er nog best aardig uit, maar bij daglicht zie je dat het behoorlijk oude bakjes zijn. De bovenste is een 1936 JCM800 met twee Celestion G12h75 speakers, de onderste een 1960 JCM800 met vier G12M70 speakers, dat zijn de voorgangers van de G12h75. De bovenste, de 1936 , heb ik al vanaf 1988, destijds tweedehands gekocht bij Premo Music Center in Leerdam, een muziekzaak die al lang niet meer bestaat. Lange tijd, tot 2001 of zo, was het mijn enige speaker. De G12m70 is een veel mildere speaker en het is op dit moment mijn favoriet. Ik heb er grote wielen onder gemonteerd, in plaats van die kleintjes die je bij Marshall krijgt, zodat de boel zonder veel moeite de buhne op te rijden is.
Ik bezit ook een 1960TV, (een Tall Vintage, dus extra groot cabinet) het topmodel met vier Celestion Greenbacks, maar die vind ik minder klinken dan deze oude bakken.

Geen opmerkingen: