dinsdag 20 juli 2010

Gibson en Trace Elliot

In de Customshop van Trace Elliot werden in de jaren '90 prime gitaarversterkers vervaardigd in kleine aantallen, die nu een zekere reputatie genieten en vrij zeldzaam zijn. De groene Trace Elliot op bijgaande foto is mijn Trace Elliot Speed Twin H100 top uit 1995. Op een gegeven moment werd die werkplaats overgekocht door Gibson. Na 2000 werden er dus in Engeland gitaarversterkers gemaakt in de oude Trace Elliot workshop voor het Amerikaanse merk Gibson. De onderste, bruine, versterker is er zo een: een Gibson Super Goldtone GA30RVH, uit 2004. Feitelijk is de Gibson dus het kleine broertje van de Trace Elliot. Er zijn maar heel weinig van die Engels Gibsons gemaakt, en mede door de dure Pind werden ze tegen veel te hoge prijzen aangeboden. Ondanks dat het zeer goede versterkers zijn, waren ze bepaald niet populair.
De Gibson heeft een paar rare eigenschappen: 30 watt Class A uit vier EL84 buizen en 8 (?) voorversterkerbuizen. De effect-loop is door een buis aangedreven. De knoppen zijn dezelfde als die op veel Gibson-gitaren, wat zeer verwarrend is, omdat je ondersteboven leest en de aflezing is op de knop.
Ik vind de Trace Elliot zelf beter en veelzijdiger, maar het clean van de Gibson is wellicht het beste clean dat ik heb in mijn collectie versterkers.

1 opmerking:

lucky-luc zei

Beste Giacomo, klopt helemaal wat je schrijft!
Als voormalig finance manager van Gibson en muziekfanaat ben ik op zoek naar zo'n geweldige Gibson Super goldtone GA30rvh of zelfs de GA60RVH. Destijds stond er een bij Gibson in de kantine en er werd regelmatig gebruik van gemaakt. Wat een geweldig geluid.
Ik vond het dan ook leuk te lezen dat jij er een in je collectie hebt. Je voelt hem al aankomen natuurlijk. Onbescheiden vraag; zou je hem willen verkopen?