Twee zusjes: Ibanez RG770DX gitaren in Ruby Red, beide uit 1991, dus in feite een tweeling. Ze zijn allebei in goede staat. Bij de rechter gotaar zijn de knoppen niet origineel en de afdekplaat voor de tremolo ook niet. De linker is geheel origineel.
vrijdag 24 mei 2013
maandag 6 mei 2013
Leuke combinatie
Experimenteren met versterker en speakerconfiguraties: een felle
versterker met veel midhoog (Laney Pro Tube 30, feitelijk een opgevoerde
JCM800 met boosts onder de toonregeling) en een speaker met veel laag
(een Hughes & Kettner Tubemeister 1x12 basreflex met een Celestion
Vintage 30) blijkt een goede combinatie. Met een geschikte gitaar
(Gibson es339) kan ik nu zelfs jazzen.... de Laney komt behoorlijk tot leven.
zondag 5 mei 2013
Gitaartje bouwen
Eindelijk een Ibanez RG770 met een mahonie body. Ik heb de body, uit een stuk Boliviaans mahonie, in de VS laten maken en zelf geschilderd en gelakt met een dunne laag nitrocellulose. Nu nog even bepalen welke elementen er in komen....
woensdag 10 april 2013
maandag 18 maart 2013
zondag 17 maart 2013
woensdag 6 februari 2013
Randall RM100
Randall versterkers.. dat zijn van die goedkope Chinese transistor-speelgoedversterkers voor metallende puistige pubers die klinken als een bij die door een hommel wordt verkracht. In een band of een mix verdwijnen ze onmiddelijk of ze klinken als wat vage achtergrondruis. Maar Randall maakt ook goed spul: deze RM100 is volledig buizen, en de voorversterkers zijn verwisselbaar! Dat is een concept dat ze gejat hebben van Egnater. Sterker nog, de Egnater voorversterkermodules kunnen ook in deze Randall. Wanneer de drie voorversterkermodules in de versterker zijn geplaatst, zijn er liefst 13 buizen aan het werk. Maar goed, meer buizen betekent niet automatisch een beter geluid. De voorversterkermodules zijn gemodelleerd naar bekende versterkers, daarbij gaat Randall natuurlijk abusievelijk uit van het feit dat het geluid van een versterker in de voorversterker wordt gemaakt. Ik heb vijf modules, en ook een aantal oorspronkelijke versterkers die door de modules worden geimiteerd, en ze klinken bepaald niet gelijk. Maar goed, dat ligt natuurlijk ook aan allerlei factoren als type en leeftijd van de buizen, mate waarin de eindtrap wordt verzadigd, bias-afstelling etc.
Al met al klinkt deze Randall met Blackface, XTC en Ultra modules (mijn Plexi en SL+ zitten er dan niet in) best aardig, bepaald niet zo goed als mijn Hughes & Kettner Triamp, maar de veelzijdigheid van de Randall is ook wel een pre. De uitgangstransformator van de Randall is wellicht de grootste die ik ooit in een gitaarversterker heb gezien, het is ook meteen de zwaarste, dus het gewicht van dit gebakje is aanzienlijk. Het is ook een enorm ding. Een flink stukje groter en zwaarder dan een gemiddelde Marshall.
Al met al klinkt deze Randall met Blackface, XTC en Ultra modules (mijn Plexi en SL+ zitten er dan niet in) best aardig, bepaald niet zo goed als mijn Hughes & Kettner Triamp, maar de veelzijdigheid van de Randall is ook wel een pre. De uitgangstransformator van de Randall is wellicht de grootste die ik ooit in een gitaarversterker heb gezien, het is ook meteen de zwaarste, dus het gewicht van dit gebakje is aanzienlijk. Het is ook een enorm ding. Een flink stukje groter en zwaarder dan een gemiddelde Marshall.
Abonneren op:
Posts (Atom)

