zaterdag 20 maart 2010

Hofner 12 snarige gitaar

Mijn oude Hofner 12-snarige gitaar uit de jaren '70. Hij is van gelamineerd hout en speelt behoorlijk zwaar. Acrobatiek kun je wel vergeten. Maarhet is leuk om de snaren (de koren) in een kwart of een kwint te stemmen, dat levert een mooie volle klank met veel onverwachte akkoordtypen op.

Pasadena Akoestische bas


Nieuwe akoestische basgitaar. Erg goedkoop spul. De piezo is niet helemaa zuiver want de lage E klinkt veel zachter dan de overige snaren. Hij is wel gemaakt van massief hout.

dinsdag 9 maart 2010

Brunetti Mille

Hier mijn nieuwe gitaarvoorversterker: een Brunetti Mille, handgebouwd in Italie. Ik heb het deksel er voor de foto afgehaald, zodat de zes 12ax7 buizen en de ringkerntransformator zichtbaar zijn. Deze voorversterker is ter vervanging van de voorversterker in mijn Engl rackhead 2x35.

maandag 1 maart 2010

Gitaar Rack

Dit is mijn gitaarrack, met spullen die ik live mee ga nemen. Van boven naar onderen: T-Racks Power Conditioner, TC Electronic G-Major, MAM chromatische tuner, M-AudioMidisport 4x4 midi interface (om een computer op de TC aan te sluiten zodat het bedienen makkelijker wordt) en een Engl 2x35 Rackhead.
Ik ben er nog niet helemaal tevreden over.. met name de Engl klinkt een beetje fel.

zondag 21 februari 2010

Hughes Kettner Tube Factor

Leuke overdrive met een 12ax7.. het metaal is een beetje gecorrodeerd. Dat is volgens mij een eigenschap van sommige produkten van Hughes en Kettner, want mijn Triamp lijdt aan hetzelfde euvel.
Dit ding wil ik live gebruiken om mijn studiogeluid te kunnen reproduceren.
De 'voicing'-knop is een beetje wennen, het is niet zomaar een toonregelaar.

Marshall JCM900 met JVM 2x12


Mijn Marshall JCM900 staat op een 2x12 luidspreker van JVM, met tegelmozaiek op het kankbord. De gebruikte luidsprekers zijn twee Celestion G12M70's.

zaterdag 20 februari 2010

Hughes Kettner versterkertjes


De hele serie: vier volledige laagvermogen buizenversterkertjes uit de jaren '80 van Hughes en Kettner. Ik vind het echte wonderdoosjes. Deze bakjes zijn destijd nogal verkeerd in de markt gezet: de Cream Machine (2 x 12ax7) heeft een prima sologeluid met heel veel overdrive en compressie, de Metal Master (2 x 12ax7) heeft veel minder overdrive maar meer een eindbuizengrom. De Crunchmaster (1 x 12ax7 en 1 x EL84) lijkt op een Fender Bassman of Twin Reverb (zonder reverb) en de Bassmaster (1 x 12ax7 en 1 x EL84) kan klinken als een vol opengedraaide oude Ampeg buizenbak, maar dan van zes watt. Die kun je zowel voor gitaar als voor bas gebruiken.
Voordeel is dat deze versterkertjes tussen vier en zes watt vermogen hebben, dus ze kunnen worden gebruikt voor eindbuizenvervorming zonder dat het huis instort. Deze vier zijn op dit moment mijn eerste keuze voor opnamen.